Serviciul de consiliere a pacientului cu valori tensionale crescute
25 septembrie 2024: Asociația Farmaciilor Independente Ethica anunță demararea unui proiect pilot, desfășurat în mai multe farmacii membre ale grupului la nivel național, care vizează implementarea serviciului de consiliere a pacientului cu valori tensionale crescute.
De Ziua internațională a farmacistului, AFIE dorește să aducă în prim-plan rolul esențial pe care farmacistul îl poate avea în prevenție, susținând tema zilei internaționale din acest an, și anume „Farmaciștii - răspund nevoilor globale de sănătate!”. Ethica propune astfel un serviciu standardizat, important pentru pacienții care se adresează farmaciilor comunitare și care vizează una dintre afecțiunile cu cele mai grave consecințe, care se manifestă în tăcere, de cele mai multe ori fără simptome deranjante pentru pacient - tensiunea arterială crescută.
Proiectul pilot inițiat de asociație își propune să susțină activitatea de prevenție primară prin depistarea precoce a pacienților cu valori ale tensiunii arteriale crescute sau de identificare a potențialelor probleme de aderență la pacienții diagnosticați anterior cu hipertensiune arterială (HTA). Echipa AFIE a ales acest serviciu pentru proiectul pilot prin prisma prevalenței semnificative a hipertensiunii arteriale în România, a consecințelor grave pe care hipertensiunea arterială netratată o poate avea asupra sănătății pacientului și a calității vieții acestuia, precum și al aportului important pe care farmacistul îl poate avea în prevenirea, identificarea și monitorizarea acestei afecțiuni.
Proiectul face parte dintr-un demers amplu de recunoaștere a rolului farmacistului în echipa de sănătate și în aria prevenției, de implementare standardizată la nivel național a serviciilor farmaceutice, precum și de remunerare a acestora de către statul român. Astfel, serviciul de consiliere al pacientului cu valori tensionale crescute este în conformitate cu Nomenclatorul serviciilor farmaceutice aprobat de către Ministerul Sănătății în 2021, ca și componentă a serviciului avansat de gestionare a pacientului cronic (hipertensiv, diabetic, cu afecţiuni pulmonare şi cu dislipidemie).
În farmaciile înscrise în proiectul pilot, pacienții vor beneficia de consilierea specializată a unui farmacist, luând în considerare următoarele:
- Se va realiza măsurarea tensiunii arteriale (TA) dacă pacientul se prezintă cu simptome asociate unor valori ale TA crescute sau, dacă în urma anamnezei realizate de către farmacist, rezultă un context care poate duce la suspiciunea unor valori crescute ale TA (spre exemplu, administrarea unor anumite medicamente cu acest efect).
- În urma măsurării TA, indiferent de valorile obținute, farmacistul va oferi pacientului recomandări cu privire la modificarea stilului de viață, îi va pune la dispoziție un jurnal de monitorizare a TA la domiciliu, precum și o serie de materiale informative cu privire la HTA.
- În cazul unor valori ale TA mai mari de 140 mmHG, farmacistul va recomanda întotdeauna un consult medical.
- Farmacistul va elibera pacientului fișa de asistență farmaceutică pentru serviciul realizat, precum și o scrisoare către medic, UPU sau serviciu de ambulanță, după caz.
„Suntem mândri să anunțăm demararea acestui serviciu de consiliere în farmaciile din grupul Ethica, pentru a cărui implementare s-a lucrat intens luni de zile, cu eforturi susținute ale echipei de-a lungul anilor pentru recunoașterea serviciilor farmaceutice în România. Reprezintă un proiect de suflet pentru farmaciștii independenți, deoarece pune în valoare rolul pe care farmacistul îl are în prevenția primară, experiența sa în consilierea pacientului și se adresează unei probleme de sănătate cu impact puternic și cu o prevalență crescută în rândul pacienților.”, a declarat farmacist Anda Vîja, Vicepreședinte - purtător de cuvânt al Asociației Farmaciilor Independente Ethica.
Implementarea serviciului farmaceutic se va realiza în mod unitar în toate farmaciile înscrise, în baza documentelor dezvoltate de echipa proiectului pentru acest serviciu de consiliere a pacientului cu valori tensionale crescute: ghidul farmacistului în oferirea serviciului, ghidul proiectului pilot, fișa de asistență farmaceutică, procedura de furnizare a serviciilor farmaceutice avansate, precum și o serie de formulare specifice.
De asemenea, farmaciștii care furnizează serviciul de consiliere vor urma în prealabil două cursuri puse la dispoziție pe platforma online a asociației, realizate special pentru acest serviciu: Consilierea pacientului cu valori tensionale crescute în farmacia comunitară, respectiv Comunicarea cu pacientul în consilierea din farmacia comunitară.
„Materialele proiectului, ghidul serviciului, procedurile specifice, cursurile și recomandările de abordare au fost realizate de echipa proiectului formată din farmaciști specialiști, cu specializare farmacie clinică și experiență în furnizarea serviciilor farmaceutice în alte state, și farmaciști independenți practicieni, precum și cu sprijinul și îndrumarea cadrelor didactice universitare. Ne dorim ca toate resursele dezvoltate să ofere o implementare standardizată și unitară a serviciului, iar ulterior aceste materiale să fie adoptate la nivel național pentru toate farmaciile.”, a specificat farmacist Anda Vîja.
Cui se adresează serviciul de consiliere
- pacienților care solicită măsurarea tensiunii arteriale în farmacie
- pacienților care acuză simptome posibil datorate hipertensiunii arteriale (cefalee, vertij etc.)
- pacienților care solicită medicamente antihipertensive fără recomandare medicală
- pacienților care solicită medicamente antihipertensive cu prescripţie medicală, dar semnalează farmacistului posibile reacții adverse sau TA necontrolată
- pacienţilor cu vârsta mai mare de 40 de ani care nu și-au măsurat TA în ultimul an şi manifestă un interes în evaluarea acestui parametru
De ce acest serviciu?
Hipertensiunea arterială reprezintă principalul factor de risc pentru bolile cardiovasculare, cele responsabile de cele mai multe decese atât global, cât și în țara noastră.
Studiul SEPHAR III (2016) a relevat următoarele:
- prevalența hipertensiunii arteriale este de 45,1% în rândul populaţiei adulte
- procentul persoanelor hipertensive aflate sub control este de 30,8%
- raportat la populația României: aprox. 7,4 milioane de persoane aveau HTA în anul 2016
- doar 80,9% dintre adulţii hipertensivi știu că suferă de această boală
- 1 din 5 români nu știe că are HTA
Conform Organizației Mondiale a Sănătății, într-un profil de țară realizat în anul 2023, prevalența HTA la populația cu vârste cuprinse între 30-79 de ani este de aproximativ 50%, iar la un procent de 30-35% dintre aceștia HTA este necontrolată.
- Vizualizări: 1274